De Franse stad Grenoble heeft een Europese primeur te pakken. Als eerste stad in Europa gaat Grenoble in het oog springende reclame-uitingen, zoals grote billboards, verbannen uit het straatbeeld. De stad wordt op die manier zo veel mogelijk reclame-vrij. Kleinere borden, met daarop ideële en/of culturele boodschappen mogen nog wel worden geplaatst. Op de leeggekomen plekken in de stad, zal een vijftigtal nieuwe bomen worden geplant.
Minder aggressief en minder stressvol
De burgemeester van Grenoble, Eric Piolle, heeft een groene, duurzame stad voor ogen, waarin voor reclame geen plaats is. De stad gaat de komende jaren dan ook vol inzetten op vergroening van de leefomgeving, openbaar vervoer en fietspaden. Piolle verklaart in het persbericht dat ‘’de betreffende reclameborden niet meer van deze tijd zijn en niet meer aansluiten bij de manier van leven van de “Grenoblois” anno 2014’’. Met het uitbannen van reclame wil Piolle zijn stad “zachter en creatiever” maken en daarmee “minder agressief en stressvol”. De straatbeeld zal volgens Piolle zo beter tegemoet komen aan identiteit van de inwoners van zijn stad, die van oudsher sterk zijn verbonden met hun erfgoed en de hun omringende natuur.
Een groene, leefbare stad
Vanaf januari 2015 zullen de eerste borden worden verwijderd en worden vervangen door bomen. Deze vergroening van past in de ambitie van het stadsbestuur om van Grenoble een stad naar “de menselijke maat” te maken, waarin het prettig leven is voor jong en oud.
Grenoble is met haar 160.000 inowners de eerste grote Europese stad die reclame op deze manier uitbant. Eerder werd in Sao Paolo de “visuele vervuiling” van de stad aangepakt.