Uit het onderzoeksproject blijkt dat studenten de inclusie van natuur een toegevoegde waarde vinden voor hun studieomgeving. Studenten rapporteerde een grotere voorkeur voor een klaslokaal, studieruimte, collegezaal en buitenruimte van een campus met natuur dan zonder natuur. Ook werden klaslokalen en een studieruimte met natuur door studenten consistent hoger gescoord op aantrekkelijkheid, rapportcijfer en comfort dan klaslokalen en een studieruimte zonder natuur. Studenten verwachte ook beter te kunnen herstellen van stress en vermoeidheid in een buiten studieomgeving met natuur dan een buiten studieomgeving zonder natuur.
In onze systematische review zijn aanwijzingen gevonden voor een positieve associatie tussen de aanwezigheid van natuur op de buitenomgeving van de campus en kwaliteit van leven en het herstel van stress en vermoeidheid van studenten. Tevens kan natuur op een campus bijdragen aan het verlagen van de buitentemperatuur, wat indirect ook gunstige effecten kan hebben op de gezondheid en het welzijn van studenten.
Ten aanzien van natuur binnen liet onze systematische review zien dat er veelbelovende aanwijzingen zijn dat planten in het klaslokaal kunnen bijdragen aan het binnenklimaat. Planten kunnen bijdragen aan de verlaging van koolstofdioxide, vluchtorganische stoffen, temperatuur en een verhoging van de luchtvochtigheid. Dit kan indirect de gezondheid en het welzijn van studenten beïnvloeden.
In de onderzoeken die voor dit project zijn uitgevoerd kwam consistent naar voren dat studenten klaslokalen of de studieruimte met natuur meer waardeerden dan klaslokalen of een studieruimte zonder natuur. Er werd echter geen duidelijke relatie gevonden tussen planten in klaslokalen of een studieruimte en de gemoedstoestand en cognitieve prestaties van studenten naar voren. Maar! Dit betekent niet dat planten geen effecten hebben op de gemoedstoestand en cognitieve prestaties want we weten immers uit andere studies dat planten in kantoren kan bijdragen aan het welzijn en productiviteit van medewerkers. Studenten bleken tijdens onze studies weinig stress en vermoeidheid te ervaren. Dit betekend dat er weinig behoefte is aan herstel waardoor de toevoeging van planten wellicht weinig toegevoegde waarde heeft voor het verlagen van stress en vermoeidheid op korte termijn. Daarom is er meer onderzoek nodig naar op welke momenten, op welke plek en onder welke studenten planten en natuur de meest toegevoegde waarde hebben