Gesprek met Jan Kempers manager Duurzame Ontwikkeling Heineken

‘Een groen en biodivers bedrijfsperceel hoeft niet duur te zijn’
Jan Kempers is bij Heineken manager Duurzame Ontwikkeling. De Groene Stad spreekt met hem over de ontwikkelingen in en rond de Heineken brouwerij in Zoeterwoude.  
‘Natuur moet zeker onderdeel van de bedrijfsvoering worden, daarover zijn we het wel eens. De vraag is hoe organiseer je dat? We beseften al snel dat je alleen door samenwerking met alle betrokken partijen – in én buiten het bedrijf – verder komt’. Om deze samenwerking vorm en energie te geven, heeft Kempers de Groene Cirkels geïntroduceerd. Heineken heeft samen met Cirkelpartners in Zoeterwoude een duurzame, biodiverse en groene omgeving van de Heineken brouwerij gerealiseerd. Maar hoe ontwikkelde Heineken dit? Tijdens het interview probeerde De Groene Stad zicht te krijgen op deze unieke aanpak.
Wat betekent volgens u een ‘natuur inclusieve bedrijfsvoering’?
Kempers: ‘Eigenlijk spreek ik nooit van natuur inclusieve bedrijfsvoering. Voor Heineken bestaat de duurzame ontwikkeling uit vijf thema’s:

  1. Stimuleren van duurzame energie en reductie van broeikasgasemissies;
  2. Zeker stellen van voldoende en goed water;
  3. Gebruik van grondstofkringlopen, de circulaire benadering;
  4. Verduurzamen mobiliteit en logistiek;
  5. Verbeteren van de leefomgeving, het versterken van biodiversiteit.

Deze thema’s werk ik samen uit met verschillende partijen. Doel is om de duurzame ontwikkeling in- en rondom de brouwerijen in Zoeterwoude, Den Bosch en Wijlre te bevorderen. De Groene Cirkels spelen daarbij hier in Zoeterwoude een belangrijke rol. De kennis en ervaring die we hier opdoen, gebruiken we ook voor onze vestigingen in het zuiden van het land.
Dragen Groene Cirkels bij aan het scheppen van een duurzame en natuurrijke woon-en werkomgeving?
‘Voor onze producten gebruiken wij alles van het land. Heineken is afhankelijk van de natuur. Gerst, hop, water en suiker komen voort uit een natuurlijk systeem. Dat geldt voor meer bedrijven natuurlijk. We realiseren ons dat we afhankelijk zijn van de omgeving bij onze ambitie om kwaliteitsproducten te maken. Het onderkennen van de waarde van onze natuur en ecosystemen wordt dan ook steeds groter. We ondernemen vanuit een respectvolle houding ten opzichte van de natuur. Dat kun je niet op eigen kracht. Het vergt samenwerking tussen bedrijven, tussen mensen. Samenwerken en de natuur de energie die we hebben afgenomen, teruggeven’.
Dat vergt een omslag in het denken. Hoe creëer je natuurbewustzijn?
Door het creëren van ontmoetingsplaatsen waar externen samenwerken, innoveren, ideeën uitwisselen en de natuur centraal staat. Een Groene Cirkel is zo’n ontmoetingsplaats. Partijen werken er samen aan het aan het ‘koesteren van de ecosystemen’. De algemene doelstelling van Groene Cirkels botst niet met de individuele belangen van organisaties, van mensen. Het is de kunst ambities parallel te schakelen waardoor ze in harmonie kunnen worden gerealiseerd.
Het gaat uiteindelijk om het kiezen van een breder perspectief. De vraag; ‘Hoe ontwikkel ik mijn bedrijf naar de toekomst?’ is onlosmakelijk verbonden met de vraag ‘Hoe wordt natuur een vast onderdeel van de bedrijfsvoering?’.
Uw betrokkenheid is groot… 
Zeker! Dat komt voort uit mijn overtuiging dat we de maatschappij zo moeten inrichten dat ecosystemen niet overbelast worden, maar meer waardering krijgen.
Wat kunnen inwoners van steden en dorpen bijdragen?
Het aanleggen van bij-vriendelijke tuinen. Tuinen waarin biodiversiteit wordt bevorderd. Al die tegels in voor- en achtertuinen… die moeten waar mogelijk weg. Daarmee vergroot je het waterbergend vermogen van de tuin waardoor de riolen worden ontlast. Je vergroot bovendien de ruimte voor natuur, voor nuttige dieren en planten. Verder kunnen burgers lokale bestuurders en politici in hun gemeente ervan overtuigen dat vergroening belangrijk is om onze milieuproblemen te tackelen. En dat op aanleg en onderhoud van groen in onze steden en dorpen niet mag worden bezuinigd’.
Natuurvriendelijke bedrijventerreinen, steden en dorpen?
Het creëren van natuurvriendelijke omgevingen is een mooi en belangrijk verhaal. En het hoeft niet duur te zijn! Het ecologisch beheer van natuur op een bedrijfsperceel kost in verhouding tot een designtuin veel minder tijd en geld. Dat geldt ook voor de tuinen van mensen. Het meest belangrijke is het koesteren van de ecosystemen, breng het besef terug dat waardering van de natuur van belang is voor het vergroten van de kwaliteit van het leven en voor de toekomst van onze aarde.
Een opsomming van de duurzame bedrijfsvoering van de Heineken Brouwerij Zoeterwoude:

  • 4 windturbines op het brouwerijterrein die 40% van de elektriciteit opwekken;
  • Kade aan de Oude Rijn laten maken, zodat de mout over water aangevoerd kan worden (180.000 ton per jaar);
  • Met overheden het Alpherium (inlandse containerterminal) gerealiseerd, zodat de het exportbier over water naar de diepzeehavens vervoerd kan worden;
  • Ledverlichting in magazijnen;
  • Het produceren van biogas uit eigen afvalwater;
  • Samen met Groene Cirkels een Groene Corridor gestart, dit is een klimaat neutrale schone pendel van containers tussen onze brouwerij en de havens van Rotterdam en Antwerpen. Zie de video voor meer informatie: https://vimeo.com/223425088