In het veldexperiment is het speelgedrag van een klas schoolkinderen (7–9 jaar) uit Sliedrecht in een natuurlijke speeltuin (De Woeste Weide) en een niet-natuurlijke speelomgeving (Sporthal De Stop) met elkaar vergeleken. Tijdens het spelen is elk kind individueel geobserveerd aan de hand van Play Observation Scale van Rubin (2001). Tevens werd er tijdens het spelen de lichamelijke activiteit van de kinderen gemeten met behulp van stappentellers. Voor en na het spelen zijn de kinderen getest op hun concentratie en stemming. De resultaten laten zien dat het speelgedrag in de natuurlijke omgeving meer gevarieerd was dan in de niet-natuurlijke omgeving. Ook werd in de natuurlijke omgeving meer dramatisch, exploratief en constructief speelgedrag geobserveerd.
Volledige informatie:
Download hier het rapport (Alterra Rapport 1600)
Download hier de samenvatting
Ook interessant:
Kinderen, spelen, natuurspeeltuin
Bron:
Alterra, Wageningen UR (A.E. van den Berg, R. Koenis, M.M.H.E. van den Berg)