Veel gemeenten zien zich op dit moment genoodzaakt te bezuinigen en het openbaar groen wordt daarbij niet ontzien. Als reactie op deze plannen, zijn enkele partijen die het groen omarmen de campagne Groen Loont gestart. Met dit initiatief willen ze gemeenten, provincies, de landelijke overheid, de bouwsector, woningbouwcoöperaties, boomkwekers en groenvoorzieners/hoveniers informeren over de economische waarde van het groen.
De initiatiefnemers (Plant Publicity Holland, Branchevereniging VHG, Hoveniers Informatie Centrum, ANWB, Groenforum Nederland, Entente Florale Nederland, Productschap Tuinbouw en Bomenstichting) vinden dat zorgvuldig moet worden omgegaan met het groene kapitaal dat in de afgelopen jaren is opgebouwd. Het uitgangspunt is dat groen een investering is op maatschappelijk en economisch gebied, die zichzelf terugverdient.
Brochure
Om dat aan te tonen, heeft kenniscentrum Triple E in opdracht van Groen Loont de economische waarde van het groen aan de hand van allerlei Nederlandse voorbeelden uitgewerkt in het boek Groen Loont. Op een poster zijn de belangrijkste waarden gevisualiseerd voor een fictieve groene stad.
Downloaden Boek Groen Loont »
Poster (wanneer u met de muis over een cijfer gaat, verschijnt de economische waarde).
Downloaden Poster Groen Loont »
Vergroening van de leefomgeving: jaarlijkse besparing op directe zorgkosten van meer dan 100 miljoen euro door 15% afname van overgewicht en obesitas.
10% afname van het totale gebruik van antidepressiva door vergroening, levert een jaarlijkse besparing op van 8,6 miljoen euro.
10% afname van het gebruik van ADHD-medicijnen door vergroening, levert een jaarlijkse besparing op van ruim 2 miljoen euro.
1,4 miljard euro besparing op zorgkosten door vergroening leefomgeving.
Vergroening ziekenhuizen: jaarlijkse besparing van ziektekosten van 486 miljoen tot 780 miljoen euro (exclusief medicijngebruik).
Vergroening kantoor: groei productie medewerkers 3,5%.
Toename areaal volkstuinen met 390 hectare: jaarlijkse opbrengst 13,7 miljoen euro.
Toename areaal groen in de stad met 10%: toegevoegde waarde op onroerend goed 17,5 miljard euro.
Daling aantal woninginbraken met 3% door vergroening levert een jaarlijkse besparing op van 12,6 miljoen euro.
10% toename van bomen in de stad: jaarlijkse winst 2,8 miljoen euro.
Drie jaar lang alleen maar groene daken aanleggen: besparing op energiekosten 31,1 miljoen euro per jaar.
Aanleg bomensingels langs 50.000 woningen: besparing op energie-kosten 4,4 miljoen euro per jaar.
Verkoeling 50.000 kantoren door aanleg groen: besparing op energiekosten 25 miljoen euro per jaar.
Omzet 10% van het tuinenoppervlak van steen naar groen: 9 miljoen euro besparing per jaar aan afvoer- en zuiveringskosten van het regenwater.
Drie jaar lang alleen maar groene daken aanleggen (60 miljoen m2): besparing 6,5 miljoen tot 9 miljoen euro per jaar op de afvoer en zuivering van regenwater.
Terugbrengen 7,5 km aan grachten in steden: een eenmalige meerwaarde op onroerende goed van ruim 130 miljoen euro.
100 nieuwe horecabedrijven als gevolg van vergroening leveren een extra omzet op van 428 miljoen euro.
Jaarlijkse omzet dagtochten in de groene ruimte: 30 miljard euro.
Activiteiten die in 2011 plaatsvonden
- Vier nieuwsbrieven
In 2011 zijn er vier nieuwsbrieven verschenen waarin de maatschappelijke en economische waarde van het groen in de leefomgeving centraal stond. De nieuwsbrieven bieden wetenschappelijk bewijs, interviews en praktische voorbeelden uit de praktijk. - Burger informeren Naast het informeren van publieke en private organisaties worden ook burgers op de hoogte gebracht van de waarde van het groen in hun leefomgeving. Met redactionele paginaâs die worden aangeboden aan de Nederlandse huis-aan-huisbladen zal de burger over nut en noodzaak van zijn groene omgeving worden geïnformeerd. Congres Op 27 oktober, voorafgaand aan de prijsuitreiking van Entente Florale voor de groenste stad en dorp van Nederland, vindt er in Deventer een congres plaats waarin de economische waarde van het groen door diverse deskundigen onder de aandacht zal worden gebracht. Boeken en posters kunnen besteld worden bij Plant Publicity Holland »
- Groen Loont is een samenwerkingsverband