‘Juist de crisis biedt kansen voor groen’ Om groen te financieren is samenwerking en creativiteit onontbeerlijk

Dat groen waarde heeft en dat er aan groen te verdienen valt, daarover twijfelt niemand op het congres Groen Loont dat plaats vond op 27 oktober in Deventer, voorafgaand aan de prijsuitreiking van de nationale groencompetitie Entente Florale. Maar hoe financier je groen? Waar haal je het geld vandaan? Nu de landelijke overheid zich terugtrekt moeten gemeenten op zoek naar nieuwe vormen van samenwerking en creativiteit om groen te realiseren.

Groen is een rendabele investering, weet Dirk Duijzer, directeur duurzaamheid van Rabobank Nederland. “Het is zelfs zo dat een mooi aangelegde tuin drie keer zo veel rendeert dan een dakkapel of een uitbouw. Om een woning verkoopbaarder te maken, is ons advies in sommige gevallen dan ook zeker om groen aan te leggen.” Maar het is niet zo dat de Rabobank de renovatie van een tuin meteen wil financieren. Al werkt de Rabobank op dit moment wel aan het idee om investeringen in bijvoorbeeld bomen (een langlevend groen product) op te nemen in groene hypotheken en fiscaal aftrekbaar te maken. “Maar de onderhandelingen met de overheid hierover verlopen moeizaam”, vertelt Duijzer. 

Wensen vertalen
Een organisatie die niet alleen wil adviseren over de realisatie van groen, maar de wensen van hun leden ook vertaalt in daden, is de ANWB. “Juist de crisis biedt kansen voor nieuwe vormen van samenwerking en creativiteit’’, stelt Guido van Woerkom, hoofddirecteur van de ANWB. Het leidt in Amersfoort ertoe dat de toeristenbond in park Randenbroek een groenplein realiseert waar bewoners en kinderen kunnen spelen, loungen en elkaar kunnen ontmoeten. Als het groenplein succesvol blijkt, wil de ANWB ook elders in het land meer van dergelijke voorzieningen creëren.

Visieontwikkeling
De samenwerking die de ANWB  aangaat met de gemeente Amersfoort is volgens Mariet Schoenmakers, directeur van AM Vastgoedontwikkeling, te beschouwen als een voorbeeld van gezamenlijke visieontwikkeling. “Het gaat niet om groen alleen, maar om de meerwaarde van groen en hoe je groen inzet als middel om functies en burgerwensen te vervullen. De eerste stap die partijen moeten zetten is de focus op groen loslaten en kijken naar wat ze samen willen en hoe dat voor elkaar te krijgen is.”

Fondsen te betrekken
Dat een dergelijk aanpak tot goede resultaten kan leiden, weet Jan Robberegt, wethouder van de gemeente Vlaardingen. Als voorbeeld haalt hij de Broekpolder bij Vlaardingen aan, een natuur- en recreatiegebied dat in overleg met de gemeente wordt bestuurd door een federatie van burgers. “Die federatie is in staat fondsen te betrekken die wel bereid zijn hun geld te schenken aan private partijen maar dat nooit aan ons als gemeente hadden gedaan. Dat vergroot de mogelijkheden.”

Campagne Groen Loont
Groen Loont! is een campagne die met wetenschappelijk onderzoek en praktijkvoorbeelden laat zien dat groen een investering is die zichzelf terugverdient. Doel is om het opgebouwde groene kapitaal veilig te stellen en uit te breiden. Meer informatie over Groen Loont! vindt u op www.degroenestad.nl/groenloont »

——————————————————————————–

Deze website is powered by Plant Publicity Holland, Groenforum Nederland en wordt mogelijk gemaakt door Productschap Tuinbouw.