Een groen schoolplein, dat was hen beloofd. Milan van Roon (11 jaar) en Cato Rogaar (10 jaar) zitten in groep 8 van basisschool Montessori Waalsdorp in Den Haag. Samen zijn zij een actie begonnen om hun groenplein nóg groener te krijgen. Vorig jaar verhuisde hun school naar een compleet nieuw gebouw, waar een groen schoolplein bij zou worden aangelegd. Erg blij zijn Milan en Cato met hun nieuwe school, maar… het schoolplein had als het aan hun had gelegen wel íets groener mogen zijn.
Cato vertelt: ‘Sommige dingen op ons plein vinden we heel leuk, zoals het bijenhotel. Maar het is jammer dat bijna al het groen achter hekjes staan. Zo kunnen we er helemaal niet van genieten!’ Milan vult aan: ‘Een groen schoolplein, dat zou dan toch ook écht groen moeten zijn? Wij willen bijvoorbeeld heel graag een moestuintje of een kruidentuin, die we met de klas kunnen verzorgen. Dat willen we zelfs wel in onze pauzes doen.’ En we moeten natuurlijk goed afspreken dat er niemand doorheen gaat fietsen ofzo.’
Maar ook meer avontuurlijk groen – waar echt in en op gespeeld kan worden – zouden de Waalsdorpers graag zien. Cato: ‘Er is nu nog heel veel steen op ons plein. Waarom kan dat geen gras worden? Daar kunnen we veel beter op spelen!’
De leerlingen richten hun actie op het bestuur van de school. Graag zouden zij met de architect van hun schoolplein om de tafel gaan zitten om te vertellen hoe hun plein er uit zou moeten zijn. ‘Eigenlijk hadden ze dat ons al bij het begin moeten vragen’, zegt Milan. ‘Maar het is nog niet te laat en er kan nog best wat worden veranderd. Wij zitten nu al in groep 8, dus wij zullen er dan niet lang meer plezier van hebben, maar de kinderen uit de lagere klassen wel. Daar doen we het voor!’
Directeur van Montessori Waalsdorp Berien Bakker is trots op haar leerlingen: ‘Vanuit de schoolleiding juichen wij dit soort initiatieven alleen maar toe. Toen Milan en Cato bij mij kwamen met hun vraag om een groener schoolplein, heb ik gezegd: Ga eerst maar eens kijken wie jullie nog meer mee kunnen krijgen met jullie plan. Daarop hebben zij leerlingen uit verschillende klassen gemobiliseerd en handtekeningen verzameld (zie foto). Geweldig toch, als kinderen zo’n ondernemende instelling hebben!’