Onderbouwing bij communicatie
In de brochure Wijzer met groen in de stad van LEI Wageningen UR, tevens ontwerper van de Groenwaardewijzer, wordt dit proces -ook wel participatieproces genoemd, omdat de ondernemer vaak te maken heeft met anderen- verder toegelicht. De wijzer kan ondernemers niet alleen ondersteunen in het maken van een keuze, het kan ook als onderbouwing dienen in communicatie met bijvoorbeeld overheden.
Kortweg bevat de wijzer 3 onderdelen: een financiële afweging voor groeninvestering, een maatschappelijke kosten-batenanalyse en een inventarisatie van de partijen voor wie groen ook meerwaarde kan opleveren.
Praktijkvoorbeelden
In genoemde brochure noemt LEI een aantal voorbeelden waarbij ondernemers in Almere, Hoogeveen, Oosterwolde en Zoetermeer in groen hebben geïnvesteerd. Uit veel van deze praktijkvoorbeelden zijn onderdelen te destilleren die ook in de Groenwaardewijzer terug komen. Twee voorbeelden: ‘zo is in alle vier de ‘groene praktijken’ sprake van een initiatiefnemer, die heeft bedacht dat het investeren in meer groen interessant kan zijn (stap 1 en 2 van de Groenwaardewijzer) en ‘er zijn verschillende (financiële) arrangementen gevormd in de verschillende gepresenteerde cases’ .
Trends en waarde
In de brochure wordt verder ingegaan op maatschappelijke trends (inzicht is ‘essentieel’ voor bereiken optimaal resultaat) en op de waarde van groen. Denk aan afnemend gemeentebudget, veranderende ruimtelijke regelgeving en veranderend koopgedrag. Ook wordt stilgestaan bij de waarde van groen en een aantal instrumenten die mkb en de groene sector ter beschikking staan betreffende investeringen.
Bron: Groen Kennisnet