Op de Tuin en Landschap Experience kan iedereen klimaatkoning zijn

#klimaat #Tuin en landschap experience #tuinieren

De Tuin en Landschap Experience bestaat uit zeven verschillende belevingsruimten, waar alles draait om het ‘Circus van de klimaatverandering’. De laatste ruimte – Back to reality – is bedoeld om de boodschap te laten beklijven en bezoekers weer met beide benen op de grond te brengen.

Volgens tuinontwerper Angela Warmerdam is het een behoorlijk overgang; van de virtuele wereld van de Tuin en Landschap Experience naar de beursvloer van Plantarium. De themaruimte ‘Back to reality’ is bedoeld om deze overgang geleidelijker te laten verlopen, vertelt Warmerdam, die deze ruimte onder haar hoede nam. ,,Ook willen we het besef laten ‘landen’ dat we samen – dus zowel groene vakmensen als consumenten – voor onze wereld moeten zorgen en moeten omgaan met de effecten van de klimaatverandering. Daarom is hier met planten een groene ruimte gecreëerd, die uitnodigt tot reflecteren.”

Selfietroon van de klimaatkoning
Blikvanger in deze bosachtige, groene ruimte is de ‘Selfietroon van de klimaatkoning’. Bezoekers kunnen plaatsnemen op deze troon en met een selfiestick een foto nemen, om zichzelf zo vast te leggen als klimaatkoning. De selfies worden opgehangen in het bos. ,,Met deze troon willen we laten zien dat iedereen klimaatkoning kan zijn en een steentje kan bijdragen. Hiermee verwijzen we onder meer naar het jeugdboek ‘Koning van Kantoren’ van Jan Terlouw”, vertelt Warmerdam. ,,En natuurlijk zijn de selfies ook een manier om de boodschap wereldkundig te maken dat we aan de slag moeten met klimaatverandering en groene keuzes moeten maken.”

Eyecatcher
Het kabinet ‘Back to reality’ wordt ingericht met hulp van Logistiek Centrum Boskoop. ,,Wij maken onder meer de klimaattroon”, vertelt Jeffrey Houtman van Logistiek Centrum Boskoop. ,,We plaatsen de troon op een verhoging van boxpallets. Deze wordt bekleed met groen – bijvoorbeeld vaste planten -, zodat bezoekers omhoog moeten lopen om plaats te nemen op de troon. We maken er een echte eyecatcher van! De groene aankleding wordt overigens verzorgd door de beursorganisatie in samenwerking met een aantal kwekers en hoveniers.”

Houtman vindt het belangrijk om een steentje bij te dragen aan de Tuin en Landschap Experience, omdat hij zelf één van de huurders is in het Plantariumgebouw. ,,Klimaatverandering is een belangrijk thema, ook voor ons. Daarnaast denken wij graag mee met de beursorganisatie, we vinden het prettig om samen iets te creëren en langdurige relaties op te bouwen. Ook dat is duurzaamheid.”

Tuin en Landschap Experience
De ‘Tuin en Landschap Experience’ is te bezoeken tijdens Plantarium, dat van 24 t/m 27 augustus plaatsvindt in Boskoop. De attractie omvat een verzameling van zeven belevingsruimten rond het thema Klimaatbestendige ruimte.

Bron: