Griffioen brengt de vaste plant naar de openbare ruimte

#bert griffioen #green to colour #interview #vaste planten

Dat Bert Griffioen in de planten terecht zou komen, stond bij geboorte eigenlijk wel vast. Zijn grootvader begon al in 1923 met het telen van vaste planten in het ‘centrum van de vasteplantenteelt’ rondom Leiden. Na de oorlog namen beide zonen, waaronder de vader van Bert, de zaak over. Bert is zodoende de derde generatie Griffioens in de business. Sinds 1996 is zijn bedrijf gevestigd in Wassenaar.

Green to Colour: vasteplanten in het openbaar groen

Met zijn vaste planten bedient Griffioen twee markten. Enerzijds levert hij aan tuincentra verspreid over heel Noord-West Europa, waarbij hij gebruik maakt van het door hem zelf ontwikkelde ‘Hello Garden’ concept. Hierbij richt hij zich op een zo hoog mogelijk rendement per m2 in tuincentra. Daarnaast is Griffioen zeer actief op de openbaargroenmarkt. Speciaal voor deze markt ontwikkelde hij ‘Green to Colour’: een vasteplanten concept met een laag onderhoudsniveau dat bovendien kostenbesparend is ten opzichte van andere typen beplanting. Vandaag spreken we met hem over zijn visie op het gebruik van vasteplanten in het openbaar groen.

Strenge selectie

Het Green to Colour concept van Griffioen is ontwikkeld voor gemeenten en andere grote groeneigenaren en –beheerders en gaat uit van de hoofdgedachte: “Wat kan en zal op deze plaats goed groeien?”. Vasteplanten moeten volgens Griffioen aan 21 voorwaarden voldoen voordat ze worden opgenomen in het Green to Colour-sortiment. Zo moeten de planten onder andere tegen strooizout kunnen, niet giftig zijn, snel dichtgroeien en veel bladmassa aanmaken. Na strenge selectie in de voorbeeldtuinen in Wassenaar blijkt ongeveer 10% van de vaste planten geschikt voor de openbare ruimte. In totaal gaat het om zo’n 100 vaste planten.

Beheerders om

Toen Griffioen 12 jaar geleden begon met zijn concept en ermee ‘langs de deuren’ ging bij gemeentelijke groenontwerpers, waren zij niet altijd even overtuigd van de voordelen van vasteplanten. Griffioen: ‘Het idee leefde sterk dat vasteplanten duur (in onderhoud) zijn. Het was aan mij om die weerstand bij hun weg te halen, maar daarvoor moest ik wel met overtuigende voorbeelden komen.’ Een eerste project in de gemeente Leiden en zijn eigen demonstratietuinen in Wassenaar maakten dat veel beheerders volgens Griffioen ‘om’ waren. ‘Ik kon laat die mensen zien dat het een kwestie is van één keer planten en dan dicht laten groeien. Vervolgens heb je een onderhoudsarme beplanting met een hoge sierwaarde. Het concept garandeert in zekere zin zijn eigen succes’

Groene partners

Maar, succes heb je nooit alleen. Het Green to Colour concept valt en staat volgens Griffioen dan ook bij de samenwerking met partners. Griffioen zelf zorgt voor het ontwerp en levert de planten – uit eigen kwekerij- aan. De uitvoering – denk aan grondbewerking, planten, maaien en mesten – wordt door partnerbedrijven gedaan.

Wel maaien, geen water

Vlak na de winter worden alle vaste planten in één keer weggemaaid, tot maar een paar centimeters boven de grond. ‘Mulchen’, in vakjargon. Dit lijkt nogal rigoureus, maar is volgens Griffioen één van de belangrijkste onderdelen van het concept: ‘De planten vernieuwen zich op deze manier ieder jaar en worden gedwongen veel blad aan te maken. Dit zorgt er voor dat de vakken weer snel dichtgroeien en onkruid geen kans krijgt’.

Overigens worden de planten het hele jaar niet bewaterd. Griffioen: ‘Eén van de 21 voorwaarden is, dat de vaste planten tegen droogte moeten kunnen. Als ze toch extra water blijken nodig te hebben, is dat een fout van ons. Ze passen dan niet in het Green to colour-concept’.

Constante zoektocht

Twaalf jaar geleden zag het Green to Colour sortiment er heel anders uit. Griffioen: ‘We zijn begonnen met planten waarvan we zeker wisten dat ze het goed zouden doen. Maar, we moeten oppassen voor eentonigheid. Of erger nog, dat de vasteplanten de nieuwe geijkte rozenperkjes uit de jaren ’90 worden. Daarom blijven we – in samenwerking met veredelaars – constant zoeken naar vernieuwing en verbreding van ons sortiment. Zo houden we onze opdrachtgevers blij, de openbare ruimte kleurrijk en ons werk interessant!’